top of page
  • תמונת הסופר/תמיטל פוקס

קריירה, עבודה או הגשמה עצמית?



מאת מרינה מאלי

"אם אתה עובד רק בשביל המשכורת שלך, לא משנה כמה אפסים יש בה, אתה עדיין בתחתית סולם ההגשמה העצמית."

כולנו מודעים לכך שחלק גדול של האנשים רואים בעבודה רק מקור פרנסה, חלק אחר מתייחסים אל העבודה כאל קריירה ורק בודדים מתייחסים לעבודה כאל הגשמה עצמית. ואיפה אתם ?

שלום לכולם, שמי מרינה מאלי ואני יועצת קריירה והגשמה עצמית, מאבחנת ומאמנת תעסוקתית.

כיום אני רוצה לבחון מה עומד מאחורי המילה "קריירה". להבין מה באמת אנו מחפשים כאשר אומרים "קריירה". האם אנו מתכוונים לעבודה תמורת שכר המאפשרת להתפרנס בכבוד או לשרוד מבחינה כלכלית? האם הכוונה להגשמה עצמית המאפשרת להוציא לפועל את הפוטנציאל, את היכולות ואת הכישורים שיש לנו? לבטא את עצמינו בעולם? האם אנו מתייחסים לקבלת תפקיד מקצועי ומעניין, המשולב בשכר טוב, סטטוס, סביבת עבודה המתאימה לנו, סביבת אנשים המעניינים אותנו?

מדוע אני מעלה את השאלות הללו ? לדעתי חשוב מאוד להבין, להיות מודעים מה אנו באמת רוצים כאשר מחפשים עבודה.

אז מה אנו באמת מחפשים ב"קריירה"? בואו נבחן כל מושג בנפרד.

עבודה כמקור פרנסה

זהו סוג של עבודה, המאפשר להתפרנס בכבוד או לשרוד כלכלית – לרוב זאת לא בהכרח עבודה שנותנת סיפוק עצמי, ולא תמיד היא תואמת את כישורינו, נותנת ביטוי לנטיות התעסוקתיות שלנו ולפוטנציאל הטמון בנו, לא תמיד מאפשרת שכר הולם את היכולות שלנו.

פרנסה נתפשת על ידי רוב האנשים כחובה, כשהדגש הוא על הגמול הכספי. כאן אנו הולכים לעבודה קודם כל מפני שאנחנו חייבים ולא מפני שאנחנו רוצים. הגורמים המניעים אותנו הם חיצוניים – קבלת תגמול עבור מאמצינו וזמנינו, סופי שבוע וחופשות והגעה לפנסיה, להם אנו מחכים. אין לנו ציפיות משמעותיות אחרות ממקום העבודה מעבר לשכר ותנאים סוציאליים שנקבל.

לעיתים תחת העבודה בשכר מסתתרת תת תעסוקה. תת תעסוקה מתבטאת ברמת הכנסה נמוכה, בתפוקה נמוכה, מחסור תנאים סוציאליים או באי-התאמה בין הכשרה וכישורים שלנו לתפקידנו.

קריירה

קריירה היא עיסוק לרוב מרצון בתחום, מקצוע מסוים עם עניין ומטרה מסוימת.

העבודה כקריירה נתפשת בעיני העובד פעם כזכות ופעם כחובה.

לקריירה מניעים חיצוניים כגון: מעמד, סטטוס, כסף, עניין, קידום, יוקרה, כוח השפעה וגם תרומה לחברה. האנשים הנמצאים במסלולי קריירה שואפים לקידום בסולם ההיררכיה מקצועית או פונקציונלית בתוך הארגון, אליו הם שייכים. הם בעלי רצון לפעול ולקחת חלק במסגרת הארגון בו הם עובדים או ברמה רחבה יותר. למשל רצון להתקדם לראש צוות, או מנהל בכיר בתוך הארגון או להפוך לחבר כנסת ולעשות קריירה חברתית פוליטית שתשפיע על כל המדינה. קריירה יכולה להיות מורכבת ממשרות ותפקידים שונים. כיום זה כבר לא כמו פעם – עובדים במקום אחד עד הפנסיה. בגלל גלובליזציה, שינויים מהירים, חידושים טכנולוגיים, קיימת ניידות גבוהה של עובדים. הניידות היא בין תחומים שונים ומתפתחים, בין ארגונים המשתנים במהירות ובין תפקידים הנוצרים בעקבות השינויים הללו. כמו כן, עובדים רבים הופכים משכירים לעצמאיים או פרילנס, עובדים און ליין מהבית, מחפשים קריירה עם שעות גמישות על מנת להשקיע את מרבית הזמן במשפחה וילדים.

הגשמה עצמית

מהי הגשמה עצמית - הרגשה של סיפוק, משמעות, מימוש מקצועי, שליחות, השארת חותם אישי ומקצועי, מימוש הייעוד, כאשר העבודה הופכת למטרה בפני עצמה ולתרומה עבור עצמי ועבור האחרים.

מי שנמצא במסלול זה קם כל בוקר עם רצון לחיות, לעשות, עם חיוך והולך למקום עבודתו משום שהוא רוצה להיות בעבודה, עובד מפני שהוא רוצה לעבוד. וזה לא סותר את העובדה שהשכר, הסטטוס, היוקרה, הקידום והתנאים בעבודה הם יכולים להיות גם חשובים, אבל הם לא העיקר עבורו.

העבודה נתפשת על ידי העובד כזכות ולא כחובה.

הגורמים המניעים את העובד כאן הם פנימיים : חווית תחושה של מימוש יכולות וכישורים, ביטוי אישי, סיפוק, הגשמה עצמית, משמעות ושליחות. העבודה עצמה מרתקת ומלהיבה את העובד, ישנם רצון, אנרגיה ומוטיבציה להמשיך ולהתמיד.

לצערי, מעטים האנשים העוסקים במה שהם באמת רוצים ואוהבים, קמים בכל בוקר עם חיוך ותחושת סיפוק ומשמעות, פועלים במהלך היום מתוך רצון לתרום, יצירתיות וחופש פעולה פנימי וחיצוני.

לא מעט אני פוגשת נשים שמחפשות עבודה ורוצות לפתח קריירה (ולא משנה באיזה גיל), אך איננן מבינות מה הן באמת רוצות לקבל מהעבודה ומה מסתתר תחת המילה "קריירה" עבורן ברמה אישית. ומדוע כאשר מחליפות או מוצאות את העבודה, נשארות לא מרוצות ממנה.

אני מאוד ממליצה לבצע את הבירור הזה בצורה עצמאית או להיעזר ביועצי קריירה ומאבחנים תעסוקתיים לפני שאתם הולכים לחפש עבודה חדשה.

כמובן שאני בעד המושג "קריירה" ושילוב בתוכו הגשמה עצמית. הרי העבודה תופסת חלק ניכר מאוד בחיים שלנו, היא חשובה לא רק מבחינת המאמצים והזמן שאנחנו משקיעים בה. אלא גם איך שאנו מרגישים בעבודה - זה משפיע על כל תחומי חיינו האחרים, כמו זוגיות, משפחה, התפתחות אישית וכו.. ולכן חשוב כאשר אנו מחפשים עבודה, להיות מודעים למה שאנו באמת רוצים מהעבודה והקריירה ואיך היא צריכה להראות עבורנו על מנת שנרגיש שהגענו לקריירה המיטבית.

137 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page